woensdag, juli 11, 2007

Pruimentijd!


We hebben een pruimenboom in onze tuin en op dit moment zit-ie vol met heerlijke rijpe pruimen. Zoveel zelfs, dat we er niet tegenop kunnen eten. JP neemt elke dag een flink aantal mee naar zijn werk, Bette neemt elke dag een paar pruimen mee als pauzehap, ik eet er elke dag heel wat en zelfs Tim doet een heel klein beetje mee..... maar dan nog hebben we pruimen in overvloed.

Tja, wat te doen met zoveel pruimen........ pruimenjam (lijkt me eerlijk gezegd niet zo heel erg lekker....) of chutney maken, of een pruimentaart bakken!

En dat laatste heb ik gedaan:


Op internet kwam ik een heel eenvoudig maar overheerlijk recept tegen:

250 gram zelfrijzend bakmeel

100 gram suiker

100 gram boter

2 zakjes vanillesuiker

2 eieren

Al deze ingrediƫnten mengen en tot een bol kneden. Een ingevette taartvorm met het deeg bekleden. De pruimen doormidden snijden en ontpitten. De halve pruimen in het deeg duwen en bestrooien met een beetje suiker en kaneel.

ongeveer 25 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden.

Als iemand een recept van een lekkere chutney heeft (met niet teveel gember) dan houd ik me aanbevolen!

XXXM



6 opmerkingen:

Anoniem zei

http://www.agf.nl/info/pruimen.html

http://www.smulweb.nl/644133/koken/recept/Pruimen--Chutney

Anoniem zei

Nou een recept voor chutney heb ik niet maar pruimenjam kan je gerust maken want die is heerlijk ( ik hou me aanbevolen voor een potje ;-p )

groetjes,
Eef

Roelien zei

Pruimenjam is inderdaad heerlijk. Je kunt het ook helemaal pureren en gewone suiker gebruiken, dan krijg je pruimenmoes en dat is erg lekker met yoghurt. En anders stuur je maar een kistje deze kant op, want mij kun je begraven onder pruimen:)
Ik ben jaloers op je pruimenboom! (misschien een ideetje voor als we de tuin opnieuw gaan inrichten, hmmm....)
Roelien

Diana Besemer zei

Ziet er zalig uit, als je hem niet op krijgt roep je maar :-)

Anoniem zei

Ik lust geen jam maar chutneys zijn heerlijk :) Eerst maar op zoek naar een nieuwe oven :)

gr Alette

Anoniem zei

Hoi Moniek,

volgens mij is het geen pruimentijd meer maar "komkommertijd" ;-)

Heb je echt niets meer meegemaakt deze week of juist teveel ?

doei,
Eef